Booking.com is de grootste hotel boekingssite van de wereld: dit bekende hotelplatform verkoopt ongeveer anderhalf miljoen kamernachten per dag. Van zulke cijfers dromen we natuurlijk allemaal, dus de hoogste tijd om te leren van hun slimme trucs op het gebied van online conversie!

Booking besteedt veel aandacht aan het optimaliseren van de conversie op hun website. Maar welke trucs gebruikt Booking.com nou eigenlijk precies om ervoor te zorgen dat bezoekers van de site een kamer gaat boeken? Want Booking.com slaagt er als geen ander in om iedere bezoeker die op de website komt in actie te laten komen. Boeken! Aanvragen! Doorklikken! Je kent het wel… Wij leggen je graag uit wat je hiervan kunt leren om de conversie op de website van jouw accommodatie te optimaliseren.

Schaarste creëren

Kijk je op Booking.com, dan ken je de meldingen als ‘7 personen bekijken momenteel deze accommodatie’ of ‘nog 2 kamers beschikbaar’ wel. Dit zijn hele slimme triggers om bezoekers er fijntjes aan te herinneren dat zij niet de enige gegadigden zijn. Hiermee creëert Booking het gevoel van schaarste. Want als een accommodatie erg gewild is, dan zal het vast een goede keuze zijn. Toch? En vergeet vooral niet snel te boeken, want anders ben je te laat! En zo’n gewilde hotelkamer mislopen, voor die mooie prijs? Dat gaat jou natuurlijk niet gebeuren!

Sociale bewijskracht 

Booking laat zien hoeveel ‘echte’ gasten de accommodatie hebben beoordeeld. Hiermee laat Booking zien dat veel mensen de website gebruiken en dat is voor bezoekers een prettige bevestiging dat Booking ‘the place to be’ is. Want met zo veel beoordelingen zullen ze vast wel iets goed doen. En aangezien het in onze aard zit om bevestiging van onze keuzes te zoeken, komt zo’n stukje bewijsmateriaal ons natuurlijk heel goed uit.

Zekerheid
Voor ons als zekerheidszoekers doet Booking er – gewoon voor de zekerheid- nog een extra schepje bovenop! Met kreten als ‘wij bieden dezelfde prijs’, ‘geen reserveringskosten’ en ‘GRATIS annuleren’ wordt je laatste stukje twijfel weggenomen en kan het bijna niet anders dan dat je gaat boeken.

Zelf aan de slag

Er valt nog veel meer te vertellen over de trucs die Booking gebruikt, maar dit zijn de belangrijkste én direct ook de meest toepasbare. Kijk binnenkort dus eens kritisch naar je eigen site, met bovenstaande aspecten in je achterhoofd. Het draait allemaal om schaarste, weten waar de twijfel zit, deze twijfel wegnemen en nog wat extra zekerheid bieden. Alles voor een goed gevoel! En wil je graag dat we meekijken of tijd maken om met je te sparren? Doen we graag!

PS Gratis tip voor als je nog op vakantie gaat: deze trucs zijn niet alleen bekend bij partijen als Booking.com. Ook luchtvaartmaatschappijen doen dit heel actief. Heb je bijvoorbeeld ooit wel eens een ticket willen boeken en na 3x kijken was de prijs opeens een stuk hoger? Wis dan snel je cookies. Zo ziet de site namelijk niet dat je al eerder interesse getoond hebt in een ticket en dat kan je zomaar een leuk zakcentje voor de vakantie opleveren!