The internet never sleeps, de economie draait 24/7 op volle toeren en de consument wordt steeds ongeduldiger. Cliché? Misschien wel, maar zoals de meeste clichés, klopt ook deze.

Plaatjes versus tekst

Kijk bijvoorbeeld naar je eigen surfgedrag. Door de grote hoeveelheid informatie die je dagelijks op je af krijgt, vallen plaatjes veel meer op dan tekst. De klikintensiteit van afbeeldingen ligt dan ook vele malen hoger, dan het leesgedrag bij teksten. De mens is van nature lui en tegenwoordig zijn we als consument nou eenmaal hartstikke verwend. Zeg eens eerlijk, jij kijkt toch ook liever naar een instructievideo of verhelderende plaatjes, dan dat je een handleiding leest? Precies!

Snackable content

De consument wil informatie in hapklare brokken gepresenteerd krijgen. Makkelijk te consumeren. De uitspraak ‘Je verkoopt niks vanaf papier’ is niet alleen oud, maar ook ouderwets. Vandaag de dag verkoop je juist online door iets visueel aantrekkelijk te maken en je zichtbaarheid te optimaliseren. Beleving! Ondernemers investeren eindeloos in marketing, maar vergeten vaak de gebruiksvriendelijkheid van hun eigen website en (niet geheel onbelangrijk) de boekingsmodule.

Foto’s en de reisbranche

In de ‘leisure markt’ is het niet veel anders. Iedereen wil naar de leukste campings voor de kids, het meest idyllische plekje in Frankrijk of naar het mooiste boutique hotelletje aan de Spaanse Rivièra. De vindbaarheid van jouw locatie, maar ook de uiteindelijke keuze van de gast wordt onder andere bepaald door jouw foto’s en het gemak waarmee geboekt kan worden.

Online boeken van accommodaties

Gelukkig zien we steeds meer positieve ontwikkelingen in het online boeken van accommodaties. En dat is maar goed ook, want de consument is naast verwend ook erg ongeduldig. Als jouw website te traag, niet duidelijk of incompleet is, is jouw potentiële gast zo vertrokken naar één van de grote boekingswebsites om de reservering af te ronden. Jouw kans om de boeking zélf binnen te halen is dan snel verkeken. Jammer, want het gaat ten koste van jouw professionele uitstraling én van jouw marge.

De grootste kans op een rechtstreekse boeking

Focus je dus niet te veel op grote lappen tekst die mensen (vaak) toch niet lezen. Zorg dat je informatie helder en compleet is en verplaats je in de consument: hoe makkelijker en verleidelijker je het die maakt om bij jou te boeken, hoe groter de kans op een rechtstreekse boeking.